Ez az oldal azokat a dalokat gyűjti csokorba, melyek más tollaival ékeskedve vívtak ki nagyobb elismerést, de legalábbis világsikert. De a híres magyar slágerek sem maradnak ki.
A Zenebetyár feldolgozásokat nem gyűjt, csak lenyúlásokat; függetlenül attól, hogy a "tettes" előadó feltüntette-e a dal forrását lemezborítóján vagy sem.
Az ember ugyanis nem veszi meg minden slágerelőadó lemezét, hanem csak felkiált: "Fú de pöpec ez az ABBA szám!"vagy "Ezek a Daft Punk fiúk aztán tudnak valamit!" netán "Gary Moore egy stílusteremtő egyéniség!"
Hát kérem, nem minden az, aminek hallatszik.
Persze vannak csak részben csórt dalok, melyeknél az új előadó azért hozzátette a magáét, és vannak pofátlan nyúlások. A végeredmény minősége ettől függetlenül lehet jó és rossz is; nem minden gagyi, ami lopott.
Csak nem árt néha tudni, milyen tojásból született a slágertyúk.
A The Jam együttes nagy sikert ért el az 1980-as Start! című (brit listavezető) dalával, melyet nem lehetett nehéz megírniunk, ugyanis mind a ritmusszekció, mind a gitárriff azonos a Taxman című Beatles-daléval.
2000-ben a Radiohead zenekar elkezdett új zenei irányok után kacsingatni a Kid A című albummal. E lemez talán legmarkánsabb dala a National Anthem, melyet egyszer társaságilag berakattunk Mezőkövesd egyik legelitebb éttermében; hát hatott.
Szóval új zenei irányok voltak. Vagy talán nem is annyira?
Tehát szóljon az említett dal, majd szinte ugyanaz, felgyorsítva - 6 évvel korábbról.
Radiohead - The National Anthem2000
The Grassy Knoll - Conversations with Julian Dexter1994
ADa ya think I'm sexy? című diszkóslágerRod Stewart legtöbb példányszámban elkelt kislemeze. Nem hagyhatta ezt szó és per nélkül egy bizonyosJorge Ben Jor nevű brazil muzsikus, akitől Rod a megasláger refrénjét nyúlta. (És nem mellesleg: akinek nevéhez a Mas que nada című brazil klasszikus fűződik.) Stewart lemondott a szexi szám bevételeiről - az UNICEF javára.
Ez a hip-hop rnb vagy hogy hívják című műfaj erősen hangminta alapú ugyebár. A Jenny from the block című sláger alkotói is így tettek egy Herbie Mann-kiállással.
Igen ám, csak pár évvel megelőzte őket a Beatnuts nevű hip-hop formáció ezzel az ötlettel. Amikor meghallották Jennifer ezen dalát, némi pénzért folyamodtak; majdnem megkapták, de aztán mégse. Dzséló errefel írt egy fikadalt a Beatnutsnak, de az nem jelent meg. Mindez persze "állítólag". A Zenebetyár bulvárrovatát olvasták, most hallgassunk zenét!
Egy szolnoki kocsmában hallottam először a Madison Avenue formáció Don't call me baby című dalát; meg is jegyeztem, hogy "Na, megint valami feminista baromság" - dacára annak, hogy mondatom címzettje egy hölgy volt.
Akkor még nem sejthettem, hogy eredetileg egy olasz kan énekelte rá a magáét erre a zenei alapra. Megjegyzem, a Madison Avenue legalább felvállaltan nyúlt Pino D'Angio diszkóslágeréhez.